DOKUMENTY OBOWIĄZKOWE
- odpis księgi wieczystej (wydawany przez Wydział Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego albo pobrany ze strony internetowej „https://ekw.ms.gov.pl/eukw/menu.do”),
- zaświadczenie o przysługującym prawie do lokalu wraz z informacją, czy Spółdzielni przysługuje prawo własności do gruntu, na którym znajduje się budynek mieszczący zbywany lokal (wydawane przez Spółdzielnię Mieszkaniową),
- podstawa nabycia – dokument stwierdzający nabycie przez obecnego uprawnionego (najczęściej będzie to jeden z następujących dokumentów: przydział lokalu, umowa pisemna o ustanowieniu spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, wypis aktu notarialnego obejmującego umowę sprzedaży, darowizny, zamiany lub inną umowę, umowa o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo akt poświadczenia dziedziczenia itp.),
DOKUMENTY DODATKOWE (w zależności od okoliczności sprawy może wyniknąć obowiązek ich przedłożenia)
- zaświadczenie o powierzchni i położeniu lokalu, z oznaczeniem nieruchomości, z którą lokal jest związany przez podanie numeru działki, na której posadowiony jest budynek, w którym znajduje się lokal z podaniem numeru księgi wieczystej nieruchomości (wydane przez Spółdzielnię Mieszkaniową) - w przypadku gdy dla lokalu nie jest prowadzona księga wieczysta i chcemy ją założyć,
- zaświadczenie potwierdzające, że nabycie prawa było zwolnione od podatku, że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia – jeśli zbywca nabył przedmiotowe prawo na podstawie spadkobrania albo zasiedzenia (wydawane przez Urząd Skarbowy),
- zaświadczenie potwierdzające, że nabycie prawa było zwolnione od podatku, że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia – jeśli zbywca nabył przedmiotowe prawo po 01.01.2007 roku na podstawie umowy darowizny (wydawane przez Urząd Skarbowy),
- tekst jednolity umowy/statutu spółki i uchwała obejmująca zgodę na zbycie/nabycie przedmiotu umowy - jeżeli zbywcą lub nabywcą jest spółka, co do której z przepisów prawa wynika obowiązek takiej uchwały (np. spółka z o.o.),
DOKUMENTY NIEOBOWIĄZKOWE (przedkładane do umowy na życzenie stron)
- zaświadczenie stwierdzające brak osób zameldowanych na pobyt stały i czasowy w mieszkaniu bądź stwierdzające, jakie osoby są zameldowane w lokalu (wydawane przez Urząd Miasta bądź Gminy),
- zaświadczenie stwierdzające brak zadłużenia w płatności opłat eksploatacyjnych (wydawane przez Spółdzielnię Mieszkaniową),
NIEZBĘDNE INFORMACJE (ustalone przez strony umowy)
- wartość przedmiotu umowy (wartość tę podają strony umowy, powinna ona odpowiadać wartości rynkowej; notariusz nie wymaga opinii biegłego czy wyceny rzeczoznawcy).